Ventetiden i afgangshallen
 

Ventetiden i lufthavnens afgangshaller er ved at blive er tema for nogle af mine akvareller. Det har ikke været planlagt, med da jeg ofte kommer meget tidligt når jeg skal på en rejse, er det blevet naturligt at male en akvarel for at få tiden til at gå hurtig.

Når jeg kæmper med et billede oplever jeg, at tiden flyver.

Det er naturligvis altid små akvareller, en lille æske med farve, en enkelt eller to pensler, en lille flaske vand, ingen specielle hjælpemidler og problemer med at finde, og stå godt, for et motiv. Men det er jo alt sammen med til at gøre det mere udfordrende.

Hvis jeg har været på en forretningsrejse, hvor jeg har sluttet af med at male et par billeder, fristes jeg også til at fortsætte den gode rytme og male et sidste billede før jeg stiger ombord. Mange købere har samme tanke, når de ser akvarellerne. De mindes ventetiderne, forstår temaet og er positive over for billederne, jeg har derfor kun få nye akvareller tilbage.



En tidlig tusch tegning og akvarel fra før jeg tænkte på afgangshaller.
Den er malet på Science Museum i London så tidligt som i 1971.



”Så godt som hjemme”, malet i 2008.


”Guldsmeden", 2008. Malet over lagunen i Venedig.


”Paris”


”Ved gletsjeren”, 2009.
En skitse malet i 26 graders frost ved randen af indlandsisen i Grønland.
Vand og akvarel blev hurtig til en spændende grød som løb sammen,
da billedet kom ind i varmen.



”Newark”, 2012. Nu begynder jeg at jagte temaet!


”Charles De Gaulle”, 2013


”En skitse fra Milano. Det er som at skulle tegne croquis alt for tæt på modellen.
Man skal glemme hvordan et fly ser ud for at tegne de ekstreme forkortelser.



”Frankfurt”, 2014


Denne kombinerede akvarel og collage har også
fået navnet ”Newark”. Fra 2014



Her er en Boeing 737 sendt på vingerne.


”Schiphol”


”På vej”, et sted over Tyskland eller Holland.


”Charles de Gaulle kl 05:42”, akvarel og collage.
Hele natten har jeg fløjet med solen i hælene. Nu overhaler den!



hjem