PLAKATER
 

Der er både tale om plakater, jeg har designet til gruppeudstillinger og plakater til andre arrangementer. 

Den første plakat er lavet til en udstilling på Sysseltinget i Hjørring. Den er et ”barn” af ekstrem realisme. I 1974 så jeg en udstilling med Claus Havemann på Galleri Arnesen, der lå over for Kongens Have på Gothersgade. Det var en meget stor oplevelse for mig at se ekstrem realisme for første gang, og jeg kan endnu glæde mig over at se i udstillingskataloget, som jeg gemte. 

Jeg besluttede, at denne stil skulle være mit udtryk, og det kom til at holde i nogle år, men med tiden blev mit billedsprog overtaget af collagen. 

 
Udstillingsplakat der er inspireret af ekstrem realisme. 
Ikke alt er ægte synsbedrag, der er også anvendt collage.

 

I en årrække deltog jeg aktivt i Nordals Musikfestival. Det drejede sig både om at lave design, få plakaterne trykt, og også om at køre rundt en sommernat og sætte dem op. Det var en speciel oplevelse at se 1000 plakater fordelt over øen, når vi kørte hjem om morgenen. 


To plakater for Nordals Musikfestival. Det er Nordborg Slot, 
der er vist på plakaterne. Til venstre ses slottet udefra, og 
til højre ses det inde fra slotsparken. Plakaten til højre var i 
flere år en standard, hvor der blot blev ændret i teksten.

 

Den næste plakat er fra en gruppeudstilling på Aalborg Kunstpavillon. På et formøde havde vi arbejdet med pladsfordeling, fælles strategi for udstillingen, pressemeddelelse osv. Jeg lavede plakaten som et udsnit af Kirsten Fristrups ”skriblerier”. 


Plakat til udstilling på Aalborg kunstpavillon. 
Økonomien var vigtig (A3 i sort-grå-hvid).

 

”Check dit syn på Aalborg” var en plakat som blev udstillet i forbindelse med Kunstpavillonens jubilæumsudstilling for Aalborg by. Den blev aldrig fremstillet som plakat. Synsprøvetavlen, som danner baggrund for plakaten, rummer nogle stærke symboler, som jeg har anvendt lige siden.


Plakatforslag fra 1992. Mit syn på Aalborg!

 

Den næste plakat er et kollektivt design, som alle kunstnerne i Akvarelkvartetten var med til at lave. Ideen var, at den både var plakat, men at den også kunne foldes som en lang smal indbydelse, og skæres ud som postkort. I det sidste tilfælde blev den dog trykt på karton. Akvarelkvartetten var sammensat af Peer Strande, Nils Sloth, Van Quang, Leif Lemmiche og undertegnede. 


Plakat for Akvarelkvartetten. Motiver til højre 
og stemningsskabende elementer til venstre.

 

I 1999 blev der lavet en fællesudstilling for Aalborg Kunstpavillon og Silkeborg Kunstnerhus. Vi skulle udstille i hinandens byer, og der skulle fremstilles en plakat til begge udstillinger. Plakaten blev designet, så den kunne læses på to forskellige måder i de to byer.


Plakat for en fællesudstilling i Aalborg og Silkeborg.

 

Jeg blev valgt til at lave en plakat for Skørping Kommune i år 2000. For mig er Himmerland en guldgrube af natur og tradition, så det var naturligt at vælge majstangen som motiv. Der er mange lokalområder, der fejrer pinsen med en majstang. Især er rejsningen af en majstang i Gammel Skørping en fest, der tiltrækker folk, både for at hjælpe med at rejse den, men også for at stjæle den inden solen står op pinsemorgen. Det er efter sigende kun lykkedes en gang, og da fandt man den oppe bag kirkegårdsdiget. Den originale akvarel hænger i dag i Gammel Skørpings medborgerhus.


Plakat for Skørping Kommune år 2000.



forside