STREGER OG AKVARELLER AF NILS SLOTH |
”Skønheden er jeg ikke bange for, men æstetikken udfordrer jeg altid” siger Nils Sloth om sin malekunst i en tekst skrevet af Jonas Als. Nils Sloth udfordrer æstetikken men han udfordrer også processen, metoder og teknikker. Nils Sloth var en af de toneangivende kunstnere i gruppen ”Akvarelmaskinen”, hvor akvarelteknikken blev udfordret til det yderste. Nils Sloth har tegnet fra han var barn. Han er i starten af firserne uddannet fra Skolen for Brugskunst i København på Linjen for Tegning og Grafik, en linje med en sjælden grad af fokus på tegning. For Nils Sloth har det at tegne, dvs. linjen eller stregen, været et grundlæggende element i al hans kunst. Blyanten eller rørpennen følger ham på rejser, bl.a. til Thailand, Cambodja, Laos, Marokko, Andalusien, Mexico og Guatemala. Stregen fanger dyrene i zoologisk have, croquismodellens bevægelser, og linjen er markant i kunstnerens maleri og udsmykningsopgaver. Nils Sloth fortæller, at han ikke er ivrig efter at sælge disse grundlæggende tegninger og akvareller. De er hans fundament for alt det daglige arbejde fra maleri, grafik, illustration til skulpturer. I august 2006 besluttede Nils Sloth at pålægge sig selv det dogmeagtige krav hver dag at tegne tre tegninger, eller male tre akvareller, ude i byen. Tegningerne blev ophængt løbende i hans galleri ”Artbreak Hotel”, og udstillingen blev afsluttet med en ”finisering” efter månedens afslutning. Tegningerne er senere udgivet i en bog3. Opgaven blev naturligvis endnu en udfordring til linjen - stregen - men det blev også en udfordring til byen. Motiverne blev valgt lidt ud fra hverdagens opgaver. Det var et spørgsmål om, hvor han befandt sig i dagens løb, men i høj grad også ud fra de ting han så i byen. Aalborg blev udfordret. Tegningerne og akvarellerne er stærke kommentarer til byens miljø. Motivvalget viser en kærlighed til de gamle bygninger og tårne men viser desværre også, at Aalborg mangler ny markant arkitektur. Vi ser det åbne landskab, som er så karakteristisk for en havneby, og vi ser den visuelle æstetik, der kan være i sommerens vejarbejde. Der er stærke kommentarer til en uheldig ny bygning ”Kennedy arkaden”, hvor et billede af Lee Harvey Oswald er inkluderet. En anden tegning arbejder meget kreativt med at vise, hvor grim underføringen under banen er. Billederne udnytter motivvalg der virkelig går ind i byens anatomi, som fx udsigten ned imod parcelhuse, fragmenter af arbejdsudstyr, elementer af arkitektur, et syn på byen som kendes så godt fra Edward Hoppers grafik fra New York. Menneskene er et kapitel for sig. Her viser Nils Sloth en hengivenhed for den forskelligartede flok, man møder en dag i august eller en nat i august, til den jazz- og bluesfestival der netop var i byen. Musikerne er stærke motiver, de ”spiller musikken” med kropsbevægelser som en anden croquismodel, og de fylder godt i augustmånedens akvareller. En dag i zoologisk have med døtrene har blandt andet sat fokus på løveungerne.
Teknikker Som i tilfældet med Akvarelmaskinen har Nils Sloth en kreativ indfaldsvinkel til akvarelmaling. Der er ikke tale om at en akvarel nødvendigvis skal være ”ren”. Kunstneren bruger akvarelteknikken i den udstrækning, den understøtter det budskab, han vil bringe, ellers bliver den suppleret med andre teknikker, eller den supplerer selv andre teknikker med det formål at bringe det ønskede kunstneriske budskab. Augustbillederne har udfordret stregen og byen Aalborg, men de har også udfordret teknikkerne. Nils Sloths foretrukne værktøj til denne billedserie er en rørpen skåret i bambus. Han maler direkte fra glas fyldt med akvarelfarve, så der er grænser for hvor stor paletten kan blive, når der males ude i byrummet. Enkelte billeder rummer overførsel af fotos, og mange af billederne er baseret på blyantstegning. Man kan opdele Nils Sloths brug af akvarelteknikker i en række områder. Der kan være tale om ren akvarel, som især anvendes i kunstnerens croquisakvareller. Der males direkte med pen og pensel fra en række glas fyldt med vandopløst akvarel i de seks grundfarver (gul, rød og blå i en varm og i en kold variant). På rejser indgår blyantstegningen i akvarellen sammen med bambuspennen, og farverne er færre, og de kan være blandede. Han har også en akvarelæske med, men oftest yder den ikke farve nok. Nils Sloth snitter selv sine bambuspenne. Der kan være tale om mange tilskæringer, før den rette pen er klar, og den bliver bare kortet mere op hver gang den skal fornyes. Akvarellen anvendes også i kunstnerens tryk. Papiret bemales (med akrylmaling) før trykket under hensyntagen til placeringen af motivet på trykpladen. Efter trykket er overført, kan billedet blive yderligt bearbejdet med akvarel. På denne måde er et tryk både en del af en serie, men det er også et individuelt stykke kunst. I en anden trykketeknik males der først med gummi arabikum og derefter med akvarel på en plexiglasplade. Billedet overføres til fugtigt papir med en presse, og processen gentages i flere omgange. Et sådan tryk vil altid være et unika. Til slut skal nævnes, at Nils Sloth også arbejder med akvarel på papir, hvorpå der er overført motiver fra computerprint. Alt i alt må man sige at der ikke er nogen begrænsning, hvis metoden fremmer den proces, det er at skabe et billede.
Litteratur 1. Artbreak Hotel, Nils Sloth, Aalborg, 2007. 2. Sloth, N., Akvarelmaskinen 2000, Tidsskriftet Kunst, Nr. 6, Aarhus, 2000. 3. Sloth, N., Streger, tegninger fra Aalborg, ISBN 87-91883-01-6, Aalborg, 2006.
|