A NEVER ENDING STORY |
Eller anmeldelse af: Helga billederne er en række billeder i form af blyantsskitser, akvareller, drybrush og tempera, som Andrew Wyeth har udført af modellen Helga Testorf. De første billeder blev malet i 1971, hvor Helga var 32 år, og de sidste i 1985. Der er tale om en samling på i alt 240 billeder, som ved dens offentliggørelse i 1986 skabte stor opmærksomhed, blandt andet på grund af kunstnerens hemmeligholdelse af samlingen i en årrække og måske også på grund af mediernes overvejelser angående kunstnerens forhold til modellen. Se en tidligere boganmeldelse i Akvarellen1. Helga billederne har haft forskellige ejere i årenes løb, med de har alligevel været samlet og udstillet på en række amerikanske museer, senest i New York efteråret 2006. Denne seneste udstilling på Adelson Galleries drejede sig kun om tegninger, akvareller og drybrush. Adelson galleries har med mellemrum store udstillinger med udvalgte kunstnere kombineret med en almindelig handel med nogle af de udstillede billeder. Denne anmeldelse drejer sig om en bog - eller et katalog - til denne udstilling. Andrew Wyeth: Helga On Paper er forskellig fra andre bøger, der omhandler disse billeder da Andrew Wyeth for første gang kommenterer et stort antal af billederne. Kunstneren skriver om for eksempel ”Refuge” (1985):”Leaning against the tree after the storm she had a real pensive quality. A sadness. She was off somewhere far from me. I don’t know even today what was on her mind. I was especially keen about the way the snow from the northeaster clings to the bark of the shellbark tree. To me it was a symbol of what mysterious thoughts were on her mind.” Bogen viser den sjældne sensuelle og landlige stemning, der er ved Helga billederne. Den viser alle de steder som kunstneren (og modellen) har valgt som ramme om det nærvær, det er at male et portræt. Der er meget historie i billederne. De er tegnet og malet i frugthaven, i atelieret, i opkørslen til Kuerners gård, i skoven ved et lejrbål, i skoven om vinteren, i atelierets bagindgang, på verandaen, i køkkenet, i det øverste loftværelse på gården med modellen i en seng med dyne over eller direkte på en stribet madras. En kunstnerisk aktivitet der varede i 15 år. Andrew Wyeth: Helga On Paper er også interessant fordi den viser mange skitser og ufuldendte akvareller som optakt til de endelige drybrush og temperabilleder. Bogen rummer i alt 82 skitser og billeder, alle på papir. At se billedet ”Refuge” er en ekstra oplevelse. Det er stort, 1 m højt, og man oplever umiddelbart en fri og højt udviklet akvarelteknik. Træets bark er udført i en spontan teknik som opløser sig i en abstrakt form øverst i billedet. Sneen på træets højre side er det hvide papir. Det virker som et synsbedrag når det erkendes, at horisonten og træerne bagerst i skoven ikke kommer frem bag snelaget men blot starter ved kanten af det hvide felt. Bogen kan anbefales, og originalerne er en rejse værd.
A never ending business story. Den første ejer af Helga billederne, Leonard Andrews, købte dem i 1986 for 6 mio. $ af Andrew Wyeth. Dette salg inkluderede reproduktionsrettigheder. Han erklærede at billederne skulle forblive i USA som en samlet national kunstskat, men solgte dem alligevel i 1989 til en anonym japansk samler, sandsynligvis for 45 mio. $1. Billederne blev dog fortsat udstillet på amerikanske museer, og rygter på internettet vil vide, at de aldrig fik permanent ophold i Japan men befandt sig på et varehus i Baltimore imellem udstillingerne, så ejeren kunne spare japansk importafgift. År 2005 blev billederne købt af en anonym gruppe amerikanske investorer via selskabet ”Pasific Sun Trading.” Dette køb beløb sig til mere end 100 mio. $. Adelson Galleriet i New York arbejder nu med videresalg, og de sælger en Helga akvarel for fx 1 mio. $. Auktionshuset Sothebys har for nylig solgt blyantstegninger for 230.000 $ pr. styk. Helga billederne stiger således stadig i pris, men de spredes nu blandt mange samlere. 1 Peter V. Nielsen, Anmeldelse af: Donald Kuspit, Andrew Wyeth’s Helga Pictures. Akvarellen, nr. 3, 2005.
|