HVORDAN BLIVER MAN EJER AF EN (NÆSTEN) ZORN AKVAREL? |
Af Peter Vilhelm Nielsen
I kunstnerbyen Dafen tæt ved grænsen til Hong Kong bor der 8.000 kunstnere. De arbejder hovedsageligt med at kopiere traditionel europæisk kunst, men der er dog også gallerier, der viser nutidig kinesisk kunst. Akvarel spiller ikke nogen stor rolle på de mange gallerier, undtagen når der er tale om den traditionelle kinesiske udgave, for eksempel i form af Ling Nan skolens akvareller. Til gengæld er der et meget stort udbud af disse akvareller. De er smukke, hurtige, lette og luftige, nærmest som kalligrafi.
Kunstnerbyen rummer mange butikker, der forhandler kunstbøger, papir i mange kvaliteter og akvarelfarver i form af pigmenter eller i form af stifter, der skal rives på en sten. Desuden kan man naturligvis købe de farver, vi er bekendt med, som for eksempel Winsor & Newtons akvarelfarver.
Mange af gallerierne erklærer, at de er vant til at kopiere europæisk akvarelteknik. For at teste dette bestilte jeg en kopi af en Zorn akvarel. Det udvalgte billede var ”I Hamburgs Hamn” malet af Zorn i 1891. Det er en vanskelig akvarel at kopiere, fordi den indeholder partier der er malet i forskellige grader af vådt i vådt over til lag på lag. Den udstråler en lethed og hurtighed med Zorns sikre fornemmelse for vand. Chen Chung Rong fra firmaet fra Ying Shan Hong Art of Painting påtog sig opgaven. Firmaet har selv 200 malere og kontakt til mange flere, så det er primært Rongs opgave at prisfastsætte opgaven og finde den rigtige kunstner til at udføre billedet. Nu er det naturligvis nødvendigt at være præcis med den form for kopi, der ønskes udført. Det blev fremhævet, at det var billedets lethed og hurtighed, der skulle kopieres, og så vidt det var muligt, så skulle der være den samme variation i vådt i vådt teknik, helt over til den tørre, lag på lag teknik. Det var til gengæld ikke nødvendigt, at penselforløbet var helt identisk med originalens. Det blev aftalt, at firmaet sendte et digital foto via e-mail til godkendelse. Signaturerne blev påført på billedet efter køberens ønske.
Det er øjensynligt, at det ikke er muligt at lave en direkte kopi af en akvarel, der indeholder områder med vådt i vådt teknik. Det er jo heller ikke overraskende, da denne teknik til en vis grad bygger på nogle ”tilfældigheder” i farve og struktur, som selv den samme kunstner har svært ved at gentage. Selve akvarellens farve er naturligvis også svær at reproducere, da den kunstner, der laver kopier, ikke har haft lejlighed til at se originalen, men kun nogle kopier. Det er vel vanskeligt at give en entydig konklusion af, om opgaven er løst på en vellykket måde. Der er ingen tvivl om, at den udførte akvarel har en spontanitet, som svarer meget til Zorns akvarel, men den er alligevel anderledes. Det er en forskel, som måske er inden for rammerne af det, der blev aftalt. Det er dog karakteristisk, at skibet og skibets skorsten har fået et moderne udtryk, der viser, at kunstneren ikke har kunnet frigøre sig af sin generelle viden og lave en ren kopi. Ligeledes er det ikke lykkedes at skabe vand med den samme overbevisning, som det altid er lykkedes for Zorn. Zorns akvarel ”I Hamburgs Hamn” kan blandt andet ses i bogen ZORNMCMLXXXIX. Ying Shan Hong Art Center: www.yshart.com.cn Hans Henrik Brummer, ZORNMCMLXXXIX, Zornsamlingarna, Mora, Författarförlaget, Fischer & Rye.
|