Peter Vilhelm Nielsen - IC4 |
Det var på en af sine mange togture gennem
Danmark, at Peter V Nielsen fik idéen til temaet for sin nyeste billedserie.
Med job både i Nordjylland og i København bruger han mange timer på at rejse
mellem landsdelene. På disse ture lagde han mærke til de mange togstammer,
der stod opstaldet på skinnerne rundt omkring. IC4-togene, forkortelse for
InterCity version 4. Et dyrt og stort anlagt projekt igangsat af de danske
statsbaner for 14 år siden. Det er de færreste af togene, der nogensinde har
været i drift. Der har været massive problemer med manglende levering,
forsinkelser, ufærdige toge, tekniske fejl og offentlige slagsmål mellem
køber og producent. Man kan næsten ikke sige ”IC4” uden efterfølgende at
sige ”skandalen”.
Han holder meget af naturen, og har i årenes løb malet mange landskaber og naturskildringer. Når han ser tilbage på sine værker, kan han dog godt se, at han ofte er faldet for at male de grantræer, der var blevet mest skæve af vinden og som havde uharmoniske toppe. Med den nye IC4-serie gik han dog målrettet til værks. På sine lange togture havde han skitseblokken med og kunne tegne undervejs. Han tog også fotos af togene og af de mange typer graffiti. Hjemme i studiet bearbejdede han disse indtryk til for at frembringe sine billeder. Hans malestil må betegnes som naturalistisk, men billederne er ikke naturtro, selvom de ser sådan ud. Han arrangerer graffitien, så den ser bedst ud på billedet. Selvom det skal ligne hurtige strøg så er de
omhyggeligt planlagt - nogle gange med afdækning eller gouache. Han ændrer
også gerne farverne eller tilføjer eller udelader bogstaver, hvis det klæder
billedets udtryk bedre. Som han selv siger, så vil der næppe være ret mange
af graffitimalerne, som vil kunne genkende deres oprindelige frembringelser.
Mange af værkerne er sammensat af flere elementer; således kan han fastholde
hovedmotivet (for eksempel to lokomotiver i en rørende ”kysseposition”), men
ændre på baggrunden og de påmalede graffititegn. Herved kan det samme motiv
have helt forskellige udtryk. Dette har han dyrket helt ud i at arbejde med
aftryk af nogle oprindelige akvareller med lokomotiver. Han har fået lavet
flere prints på akvarelpapir i stort format af flere af disse togmotiver,
som han så har malet videre på. Herved har han kunnet sikre sig, at selve
togene er 100% identiske fra billede til billede, og at det udelukkende er
resten af maleriet, som giver stemningen, fordi han her har kunnet male
forskelligt graffiti og forskellige omgivelser.
Serien med IC4-togene inspirerede ham til at opsøge graffiti andre steder. Han har malet en del billeder af industribygninger med graffiti, gavle i bymiljøet, forladte skure i jernbaneterrænet og den slags. Dermed ikke være sagt, at graffitimaling er en
handling, som han nødvendigvis har sympati for, men som maler finder han
graffitien interessant, fordi disse mønstre giver dynamik og spænding i et
motiv og bryder med akvarellens indbyggede pænhed. Han er vant til at
skildre naturens skønhed og forfald. Hvor motiverne førhen kredsede om
forblæste træer og udgået bevoksning, har han, efter at være flyttet til
København, fået øjnene op for den skønhed og dynamik, der opstår i byens
natur og dens slitage.
IC4 billederne dækker et tema, og det at arbejde i
temaer er en arbejdsform som Peter også har anvendt med succes ved tidligere
lejligheder som det fx vises på hans hjemmeside. Han kaster sig gerne ud i
utraditionelle medier og udtryksmåder, så længe det fremmer billedets
helhed. Han bruger collage, hvor han kan sætte små stumper spillekort, gamle
fotos, billetter eller andet på akvarellerne (ofte med hæftemaskine!) hvis
han synes, at der mangler noget, der kan give et interessant udtryk. Mange
af hans værker falder vel også indenfor det, man vil kalde mixed media, med
en blanding af collage, tryk, gouache og frem for alt akvarel. MARIANNE GROSS
|