Af Peter V. Nielsen
Hans Voigt Steffensen er autodidakt.
Han har malet siden han var barn. I skolen malede han akvarel i det
omgivende miljø, som var Nørrebro og Vesterbro i København. Han debuterede
på Kunstnernes efterårsudstilling (KE) i 1965, og han var med på Nordisk
Akvarels første Skandinaviske udstilling i 1993.
Motiverne til de første billeder er fra det indre København. De blev hurtigt
efterfulgt af landskabsbilleder, især billeder med Vendsyssels kornmarker og
billeder med den høje himmel i Skagens lys. I 1974 foretog Voigt Steffensen
sin første studietur til udlandet. I Ungarn, og senere i Polen,
Sovjetunionen, Bulgarien og Bali, begyndte han at arbejde med dynamikken og
bevægelsen i dans. Sammen med dansens dynamik fik også nye farver
indflydelse på billederne. Den nye palet stammede især dansernes
folkedragter med deres violette, røde og blå farver.
Bevægelse, dynamik, energi og en
kraftig palet har været Voigt Steffensens kendetegn lige siden den første
rejse til Ungarn, og akvarel og gouache blev centrale medier, når der skulle
arbejdes med dynamik og energi. ”Jeg bruger akvarellen til afprøvning af
farver, farver jeg kan arbejde videre med i andre akvareller og i
oliebilleder. Det er vigtigt, at jeg arbejder per intuition, når jeg maler
akvarel, derfor skal der arbejdes hurtigt, uden modstand. Det samme er ikke
muligt med oliemaling. Oliemedier er fysisk, tørretiden er generende for det
spontane”, fortæller Voigt Steffensen. Han fortæller også, at han med tiden
har lært at starte et oliemaleri i meget laserende farver for senere at gøre
farverne mere kraftige, en parallel til akvarel maleri, hvor han også
starter i laserende akvarel farver for i nogle tilfælde at fortsætte med
dækkende gouache, indtil billedet er færdigt. Spontaniteten og energien i
billederne understøttes af musik af Wagner og Shostakovich eller med tango
eller flamenco musik i atelieret. ”Akvarel handler om mod. Har man ikke mod,
får billedet aldrig styrke, og man skal lade være at bruge dette medie”,
siger Voigt Steffensen.
Dansen
Hans Voigt Steffensen har malet akvarel i det kongelige Teatre lige siden
1976. Dette arrangeres sammen med bladtegnerne på generalprøven dagen før
premieren.
Han maler også akvarel efter Mette Bødtcher, danser i den kongelige ballet.
Hurtig skitse af dans hvor Mette Bødtcher danser
Det foregår på den måde, at hun
danser til musikken og stopper med mellemrum. Voigt Steffensen arbejder
hurtigt, fordi han har mange farver stående i glas med vand. Ved at dyppe
mere eller mindre dybt i disse farver, der er kraftige i bunden, kan en
akvarel eller gouache skabes på under et halvt minut. Et sådan billede vil
altid udstråle en stor koncentration og en respekt for modellen, og den
ekspressive farveholdning er nærmest sikret ved at arbejde med de mange
forskellige pigmenter, der på forhånd er opløst i vand.
De farver, der står i de mange glas, er ofte ublandede tubefarver fra
firmaet Winsor og Newton. Der er både tale om akvarel og gouache.
Glas med forblanding af akvarelfarve.
Pigmentet er især tæt i bunden af glassene, man kan
derfor variere styrken ved at dyppe mere eller minder dybt.
Der er fremstillet mange nuancer, så det er ikke nødvendigt
at blande farverne på akvarelpapiret.
Voigt Steffensen arbejder aldrig med blyant. En akvarel skitseres altid
direkte i laserende farver, og der arbejdes ofte videre i visse områder med
gouache. Ikke for at udnytte den dækkende virkning af gouache men nærmere
for at arbejde med det ”bløde” farveindtryk som dette medie har. Billederne
får er varm intens udstråling, som både passer godt til dans så vel som til
croquis og sommerlandskab.
Croquis i akvarel og gouache. Baggrunden er malet i
gouache for at få en dyb blød baggrund. Det grønne
ved øjnene er med til at få den røde farve til at gløde.
Landskabet
Landskabsbillederne viser motiver fra Venedig malet i gouache. I det ene
billede efterlader dækfarven et varmt, gult og skarpt sommerindtryk. Den
gule farve er drevet til det yderste på baggrund af en violet tone i et
område på billedet. Billedet har været model for flere oliemalerier, hvor
den gule farve har fået lov at spille en stor rolle, efter den har været
afprøvet i lille format. I det andet billede er den orange tone med til at
give en tæt og varm aftenstemning.
Gouache fra Venedig. 15 x19 cm. 1989.
Gouache fra Venedig. 15 x19 cm. 1989.
Akvareller med landskaber kan både være små og store, og de er som de andre
billeder malet på litografisk papir, et relativt blødt papir.
Plakaten
Hans Voigt Steffensen har designet mange plakater. Han anvender en speciel
teknik. Akvarellen males skitseagtigt i et meget lille format. Til plakaten
om Den Kongelige Ballet og The National Ballet of Canada er der anvendt en
lille skitse på 17 x 22 cm. I selve plakaten bliver dette billede forstørret
til 63 x 85 cm, dvs. en forstørrelse på 14 gange. ”Billedet skal fange, når
man kører forbi i stor afstand, og detaljer er uden betydning”, siger Voigt
Steffensen. Resultatet er en plakat der virker med samme dynamik i stor
afstand, som skitsen virker i almindelig læseafstand.
Plakat til Den Kongelige Ballet og
The National Ballet of Canada.
Glas og litografier
Det skal til slut nævnes, at akvarel også bruges som forstudier til glas og
litografier. Bemalet glas virker på samme måde som akvarel. Glasset er
transparent, og det tager farve efter det lys der reflekteres igennem fx et
glasfad. Derfor skal farverne også sammensættes som i en transparent
akvarel. I Engholmkirken i Allerød viser kunstneren 16 glasmalerier i
pulpituret samt et vindue med 9 billeder.
Litografi er også meget anvendt af Voigt Steffensen. I litografi er der det
slægtskab, at akvarellens lag på lag svarer til overtryk i litografi. Mange
af kunstnerens litografier har en udstråling, der svarer godt til en
akvarel, der er malet uden blanding af farverne på papiret.
Litteratur
Hans Voigt Steffensen, Tekst og Billeder – Hans Voigt Steffensen,
ISBN
87-988286-0-6.
Web site:
www.voigtsteffensen.dk
|