FORM OG FARVE Perspektiv i praksis |
Det er vigtigt, at konstruktionsprincipperne for perspektiv er opfyldt i arkitekturtegningerne lige fra skitser til CAD-tegninger. Figur 1 illustrerer nogle af de begreber, der indgår i perspektiv som fx horisont og forsvindingspunkt. Figuren viser også, hvorledes man kan konstruere perspektivet, som det er illustreret med en opdeling af betonelementerne på vejbanen i billedet af Rømødæmningen.
Figur 1. Foto af Rømødæmningen. Der er på figuren indtegnet et perspektivisk konstruktionsprincip for fastlæggelse af afstand langs dæmningen.
Man bør ikke støtte sig meget til disse konstruktionsprincipper i en mere kunstnerisk beskrivelse, da det giver en ufrihed i tolkningen af motivet. I praksis handler det mere om at iagttage linierne i motivet og beslutte, hvorledes disse linier skal afbildes i billedplanen.
Figur 2. Måling af vinkel imellem vandret plan og fx en tagryg.
Det er også muligt at se motivets linier i en billedsøger. Figur 3 viser, hvordan man kan fastlægge retningen af de enkelte linier ved at iagttage skæringspunkterne med billedsøgerens indre kanter. Metoden er især velegnet, når man ser sit motiv i en retning, der er forskellig fra vandret. I dette tilfælde er det svært at fornemme det vandrette plan. Figur 3. Fastlæggelse af linier i rummet i forhold til en billedsøgers kanter.
Det er som sagt et spørgsmål, om man overhovedet skal opfylde reglerne for perspektiv i en kunstnerisk tolkning af et motiv. Hvis man analyserer billeder, der er fremstillet af kunstnere, som maler naturalistisk - og behersker perspektiv -, vil man ofte finde “fejl”, som er med til at give billedet en interessant spænding. Figur 4. Tegning fra serien “Usammenhængende historier” af den spanske tegner Miguel-Angel Prado. |