Tekst: Peter Vilhelm Nielsen
Flemming Hansen er uddannet på Skolen for Brugskunst i 1973 – 1977. Han har altid arbejdet med akvarel, men det var i 1986, at det hele tog fart. Det begyndte med et akvarelkursus som blev afholdt af en ven på Klitgården i Hjardemål Klitplantage. Siden har Flemming Hansen malet sig igennem det omgivende lokalområde: Hjardemål Klit, Frøstrup, Lild Strand, Bulbjerg, Svinkløv og Blokhus. Kroen i Hjardemål Klit er i dag nærmest et museum for Flemmings akvareller.
Flemming Hansen har basis i København. Han har solgt billeder til institutioner som fx Forbrugerstyrelsen, Diakonissestiftelsens Hospice, Københavns Lufthavn og Zoologisk Have i København.
En række akvareller af dyrene i Zoologisk Have viser kunstneren som øjeblikkets maler. Hans billeder er glimt af bevægelse, farveindtryk, lys, skygge og mønstre. sat sammen med stor dynamik. Selv om akvarellerne er øjebliksbilleder, viser de netop dyrene i et længere forløb. Vådt i vådt slutter billederne af med ”tilfældige” spændinger, som binder det hele sammen. Man taler ofte om akvarellens mulighed for at danne ”tilfældigheder” - at male med farven - men egentlig er det et forkert udtryk, for der er absolut ikke tale om tilfældigheder. Man får kun disse effekter, hvis man har en sikker fornemmelse for mediet, er rutineret og arbejdet ind på motivet. Kunstneren fortæller selv at han: ”- finder det abstrakte i det naturalistiske”.
Flemming H arbejder direkte i naturen. Han sidder ude i alt slags vejr, gerne under en parasol i regn og rusk og maler sine akvareller. Han anvender Arches blokke af forskellig størrelse. Først begynder han med en stor størrelse, så arbejder han sig ned i størrelse - til A5 - og derefter op i størrelse igen. Han kan gentage et motiv mange gange. Han maler hurtigt for at beholde friskheden i akvarellen. Det er nødvendigt med flere akvareller af samme motiv, hvis det både skal gå hurtigt, samtidig med at man skal lære motivet at kende. Ved at gå ned og derefter op i størrelse arbejder han sig ind på motivet, får det væsentlige med, fanger stemningen i motivet.
Akvarellen fra Christiania viser smedjen i et øjebliksbillede. Men det er samtidig et billede, der fortæller en lang historie. Husene i gaden skyder ryg, som om de vil holde tæt samme. I gaden myldrer det med liv, billedet er i høj grad storytelling. Et andet billede fra Nyhavn viser bådene i kanalen. Det er også et øjebliksbillede som samtidig rummer en lang historie. Det strækker sig næsten fra Eckersbergs skibsbilleder med den detaljerede rigning til det, det er, nemlig et billede af en Amerikansk båd, der er på vej rundt om jorden.
Mange af Flemming H’s akvareller bliver ofte til postkort. I Zoologisk Have sælges hans kort og der hvor han maler, bliver der kort til salg. I 2001 udstillede han på Nordisk Akvarelselskabs censurerede udstilling i Finland. Han besøgte udstillingen i Helsinki og malede en akvarel af Amos Andersons Museet. I dag er det et postkort, man kan købe i museumsbutikken.
Teknik
Flemming Hansen arbejder først og fremmest med Winsor og Newtons farver i bakker, men andre farver kan snige sig ind. Han bruger store pensler og Arches papir i 300 g kvalitet, når han arbejder som kunstner.
Macintosh computeren sammen med akvarelsættet. Grafisk design med bredde.
Flemming Hansen er også grafisk designer. I dette arbejde har han bundet to verdener sammen ved at anvende akvarelmediet sammen med designerens værktøj: Macintosh computeren. Mange af Flemming Hansens grafiske opgaver indeholder akvarel. Det kan være en baggrund i en reklame eller en akvarel af det produkt, der arbejdes med i reklamen.
Akvarelteknikken spiller også en indirekte rolle i Flemming Hansens design af logoer. Logoet til Konferencecenteret Egelund er et typisk eksempel. Det indeholder akvarellens dynamik, elementer af tilfældighed i penselføring, men det er faktisk malet i tusch og skannet digitalt og farvelagt på computer.
Øjebliksbillede af et næsehorn. Det abstrakte i det naturalistiske.
Fra Zoologisk Have i København.
Fra Nyhavn i København. Et amerikansk skib på vej rundt om jorden.
Smedjen i Christiania. Øjebliksbillede og alligevel også storytelling.
Det Kinesiske tårn i Tivoli.
Et professionelt logo, hvor man også ser spor
af akvarellens væsen. Det dynamiske forløb er
kombineret med håndelag og ”tilfældige” formeffekter.
Litteratur
Flemming Hansen, Drengestreger, 96 sider, ISBN 87-988661-0-9, september 2002.
(150,00 DKK)
Hjemmeside:
www.h-grafik.dk
forside
|